Svenska Careereye växlar upp – kliver utanför Sverige

Svenska Careereye växlar upp – kliver utanför Sverige

Den svenska digitala jobb- och karriärtjänsten Careereye introducerades på den svenska marknaden i maj. Sedan dess har bolaget växt snabbt. Nu expanderar Careereye och kliver in på bred front i några av våra grannländer.

Careereyes vd Johan Kadar berättar om bolagets snabba utveckling:
”Tjänsten Careereye.se släpptes i skarpt läge i maj. Då hade vi samlat in ungefär 2.000 omdömen, betyg och löner. Nu har vi, drygt ett halvår senare, nästan 30.000 omdömen, betyg och löner på den svenska sajten”, säger Johan Kadar.

Även om bolagets tillväxt i Sverige är viktig, har ett av bolagets delmål varit att just expandera till andra länder. Nu är tiden inne och Careereye har nu lanserat sin tjänst i både Danmark och Norge.

”Vi har valt att gå live nu eftersom efterfrågan är så stor. Vi har under en tid haft en stängd beta-version i både Norge och Danmark och fått in ett stort antal lokala omdömen och betyg. I dagsläget har vi redan cirka 8.000 omdömen, betyg och löner i Danmark och ungefär 10.000 i Norge. Det visar på ett stort intresse och behov av vår tjänst, vilket naturligtvis är väldigt roligt”, säger Johan Kadar.

Careereye kan kort beskrivas som en digital omdömestjänst för arbetsmarknaden.

Arbetstagare kan gå in på Careereye.se (eller .no respektive .dk för Norge och Danmark) och lämna omdöme om sin arbetsgivare eller kolla upp vilka företag som har fått höga betyg på just det som den personen tycker är viktigast. På så sätt kan arbetstagare enklare hitta arbetsgivare som passar just honom eller henne bäst. Utöver betyg och omdömen kan användare även leta bland tusentals lediga jobb.

Möjligheten att kunna ta del av andras anonyma omdömen om en arbetsgivare hjälper personer att göra rätt karriärval. Enligt undersökningar gör majoriteten av arbetssökare research innan de söker sig till en arbetsgivare. De vill veta hur det är att jobba där – på riktigt. Att kunna få veta vad personer som redan jobbar där, anser i anonyma omdömen, är därför oerhört värdefullt. Dessutom ses de åsikterna som betydligt mer trovärdiga än företagets egna ord om hur det är att jobba hos dem. Det här gör att omdömesdelen på Careereye fyller ett stort behov på marknaden.

Arbetsgivare kan å sin sida enkelt och smidigt samla sitt arbete med Employer Branding, marknadsföring och rekrytering på ett enda ställe. På Careereye kan de marknadsföra sig genom att på en egen profilsida lägga upp texter, foton, filmer och annat för att visa upp sig och sin arbetsplats. Där samlas även deras lediga jobb och de omdömen som medarbetare har lämnat. Tjänsten ger dem även möjlighet att besvara omdömen och på så sätt skapa en bra kommunikation.

”Enkelheten med vår tjänst, i kombination med möjligheten att synas och nå ut på en plattform där potentiella jobbsökare och andra talanger idag finns, är en stor fördel för alla typer av företag. Det är kul att fler och fler arbetsgivare börjar förstå det, och fördelarna med att finnas på Careereye”, säger Johan Kadar.

Careereye har bland annat investmentbolaget Spiltan och kommunikationsproffset Lottie Knutson som delägare. Bland bolagets kunder finns CGI, Electrolux, Svenska Spel, PwC, Uniflex, Kappahl, Poolia och många fler.

För mer information:
Johan Kadar, vd Careereye Online Group AB, 070-887 52 32, johan.kadar@careereye.se eller
Tommie Cau, vice vd och kommunikationschef Careereye Online Group AB, tommie.cau@careereye.se, 0702607093.

Careereye Online Group AB erbjuder en transparent omdömessajt för jobb- och karriär för att underlätta valet av nästa arbetsgivare. Careereye erbjuder arbetsgivare möjligheten att stärka och marknadsföra sitt Employer Brand och attrahera rätt kandidater. Careereye har huvudkontor i Stockholm och dotterbolag i Tyskland med kontor i Berlin.